moje projekty
wyraź swoją opinię
polityka cookies


strona główna

ciekawi ludzie
Heniek złota rączka
Aniela Gryciuk
Alojzy Mrocheń
Alfred Miemiec
obrzędy i zwyczaje
dożynki 1999
niedźwiedź
wypiek chleba
Bass Kleofas
dożynki 2006
wieczór kolęd
świąteczny kiermasz
kiermasz 2009
festyn rodzinny
kiermasz 2011
wieczór kolęd 2012
Chór Cantate Deo
Boże Narodzenie
wydarzenia
trzydziestolecie
wiosna na dzielnicy
mecz piłkarski
kronika dzielnicy
100 lat kościoła
turyści w NWK
spotkanie po latach
nowy film
Slamdance festiwal
koniec lata
nowy film
pożar kaplicy
40-lecie szkoły
nowy film
nasza klasa 59'
Izba Regionalna
Rada Dzielnicy
cegiełka
politycy SP w NWK
wypadek
Orkiestra Leśnica
cmentarze
prehistoria
nekropolie dzielnicy
szkolnictwo
edukacja
architektura
stara Kuźnia
historia kościoła
wiadukty
hospicjum
pomnik
pałacyk
kapliczka
organy
dach kościoła
lauby
cementownie
rys historyczny
Grundmann
Pringsheim
Giesel
Bolko
Opole - Miasto
Groszowice
śmierć cementowni
Frauendorf i Silesia
rocznica Odry
wystawa
wspomnienie cz1
wspomnienie cz2
wspomnienie cz3
100-lecie Odry
sport
MP w enduro
chłopaki z Mad Maxa
turniej J. Szczakiela
ciekawostki
zaćmienie słońca
Wyspa Bolko
Graf Zeppelin
łowca piorunów
kogucik
wielka polityka
karawan
elektryfikacja NWK
wizyta Hindenburga
dezerter
komunikaty
oferta dla seniora

Graf Zeppelin nad kościołem aktualizacja 10 sierpnia 2002

ZOBACZ

ZOBACZ

Rozmiar: 6191 bajtówDzień 17.10.1929r. oraz 24.06.1930r. zapisał się w tutejszej kronice niecodziennym wydarzeniem. Miejscowa ludność miała sposobność na własne oczy oglądać ówczesny cud techniki - sterowiec "Graf Zeppelin".

W dziale historia pan Joachim Sosnowski opisuje w szczegółowy sposób reakcje mieszkańców Nowej Wsi Królewskiej na ten przelot. Ja natomiast proponuje skupić się na sterowcu LZ 127 który w dniu 24.06.1930 pojawił się na tutejszym niebie. Nader ciekawą relacje z tego lotu przedstawił pan Wolfgang J. Brylla, poniżej prezentuję jego opis:

>>...Udane dziewicze podróże sterowca "Graf Zeppelin" sprawiały, że wszyscy chcieli zobaczyć to niebywałe osiągnięcie techniki. Kierownictwo sterowca nie odmawiało prośbom i dlatego był on ciągle w podróży. Jedna z takich próśb wyszła od władz śląskiej prowincji. Spełniając ją, kpt Lechmann, zastępujący dr. Eckenera, zaraz po powrocie z podróży do Ameryki Południowej wybrał się sterowcem LZ 127 nad Śląsk.

Rozmiar: 6124 bajtów W tym dniu (24.06.1930) z 40 pasażerami na pokładzie, wśród których był wrocławski prezydent policji, o godzinie 8.05 sterowiec wyruszył spod berlińskiego Staaken. O godzinie 9.38 był widziany nad Gubinem, o 10.06 nad Chociebużem (Cottbus), piętnaście minut później nad Sprembergiem. O 10.45 pojawił się nad Gorlitz, gdzie zrzucono worki z pocztą. Marszruta przewidywała lot nad Legnicą, lecz akurat w tym czasie nad tą miejscowością przechodziła gwałtowna burza, w związku z tym sterowiec skierowano nad Lubań. A stamtąd nad Jelenią Górę (11.30), Kowary, Boguszów, Wałbrzych. Nad Świdnicą pojawił się około 12.00. Nim o godzinie 13.00 dotarł do Nysy. przeleciał nad Niemczą, powiatem ząbkowickim i Paczkowem. Dalej lot kontynuowany był nad Górnym Śląskiem.

Wracając sterowiec zjawił się o godzinie 16.00 we Wrocławiu, gdzie również zrzucono pocztę. Ze stolicy Dolnego Śląska trasa lotu wiodła na północ. Poprzez Głogów, Nową Sól, Zieloną Górę (17.15) i Frankfurt n/O. Powietrzny gość o godzinie 19.15 dotarł, po 11 godzinach lotu do Staaken. A stamtąt - do miejsca swojego stałego garażowania, gdzie dokonano koniecznych przeglądów i napraw - słowem przygotowano do dalszych lotów.

Przelot sterowca nad Śląskiem wywarł na jego mieszkańcach ogromne wrażenie. Na moment przelotu przerwano pracę i wstrzymano ruch. W niektórych miejscowościach bito w dzwony.

Na koniec wypada przytoczyć parę szczegółów technicznych opisywanego sterowca. LZ 127 został ukończony w roku 1928 (ciągle jeszcze na wodór), miał długość 235 m, największą średnicę 30.5 m i pojemnośc 105 tyś. m sześciennych. Nowe silniki firmy Maybach rozwijały maksymalną prędkość 135 km/godz. Podwieszone gondole pozwalały zabierać do 16 ton ładunku i około 20-30 pasażerów. Sterowiec został ochrzczony imieniem "Graf Zeppelin". Jeszcze w tym samym roku udał się on w podróż do Lakehurst. Była to pierwsza lotnicza podróż pasażersko-towarowa z Europy do Ameryki Południowej. Kolejnymi lotami ukazującymi możliwości lansowanej przez dr. Eckenera komunikacji lotniczej były przeloty: dookoła świata w 287 godzin (1929), do Recife w Brazylii w 60 godzin (w maju 1930r.) nad Arktyką (w 1931r). Warto tu wspomnieć, że "Graf Zeppelin" LZ 127 w czasie dziesięcioletniej służby odbył 590 lotów, z tego 144 przez Atlantyk, przewożąc ponad 13.000. pasażerów..<<

Sporo informacji na temat sterowca Graf Zeppelin LZ 127 można znaleźś również na stronie http://www.airbot.net